SMKASAS - Tempat Jatuh Lagikan Dikenang

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Biduk karam ditarik ke tepi,
Kain baldu dibawa ke gundang;
Langit kelam bintang menyepi,
Rindu SMKASAS datang bertandang?
____________________________________________________________________________________

Salam manis. 
Salam merindu. 
Salam sayang. 
Pada KASAS yang satu

KASAS? Apa tu? Ya, panggilan yang sangat2 sinonim kepada SMKASAS. Disebabkan ramai yang malas nak sebut 'SM' kat depan tu, maka KASAS lah jadinya Tapi takpe lah, tak kisah pun panggilannya macam mana, asalkan orang tahu KASAS tu SMKASAS, so it's ok lah. 

Kata orang, tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula tempat bermain. Indeed it's so true ! Sangat rindu pada bumi tarbiyah pertama ni sebelum ke Nilam Puri. SMKASAS - Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sultan Azlan Shah, salah sebuah SMKA di Perak - selain SMKA Kerian & SMKA Slim River - & terletak di Bota, Seri Iskandar, Perak. 

____________________________________________________________________________________

Bismillah. SMKASAS, mula masuk ke sini pada tahun 2009. Alhamdulillah, setia sampai ke form 5 pada tahun 2013. Wow ! 5 tahun di SMKASAS sangat2lah banyak kenangan tercipta. Pahit manis semua ada. Kawan2, guru2, ustaz ustazah semua rindu. Tapi, antara tahun yang paling best sekali, of course lah waktu form 4 & form 5. First time dirombak kelas waktu tu. Yang pandai, yang kurang, yang cantik, yang tak cantik semua dicampurnya #ehh. Memang rasa laa suasana tak 'didiskriminasikan' antara yang pandai dengan yang kurang pandai tu

Form 1, mula melangkah ke KASAS pada 4 Januari 2009. Biasalah kalau form 1, part2 macam homesick tu tak payah nak cerita kot rasanya. Semua akan merasa. Semua sama. Tipu kalau kata tak. Alhamdulillah, waktu form 1 ni laa banyak sangat tarbiyah yang kami dapat daripada para naqibah kami. Daripada form 1 lagi kami dilatih untuk tingkatkan mutaba'ah amal masing2. Al-Mulk setiap malam, Mathurat lepas asar, Solat Dhuha waktu rehat, Usrah setiap Sabtu, solat jemaah setiap waktu. Subhanallah, rasa bahagia sangat bila dapat dekat dengan Allah tu.

Form 2, still berterusan amalan2 tu. Dapat pulak naqibah yang jenis tekankan part2 tu, memang tak lepas lah. Dan waktu form 2 lah abang mula melangkah masuk pulak. Waktu ni dia form 4. Dapat keputusan PMR cemerlang kan, maka KASAS laa menjadi pilihan hati dia. Konon nak ikut adik dia laa. Waktu form 2 ni saya tak aktif sangat, banyak belajar je. Tapi ada laa jugak jadi wakil sekolah untuk acara merentas desa & acara balapan untuk MSSSM - Majlis Sukan Sekolah Sekolah Malaysia  Waktu form 1 pun sama jadi wakil sekolah untuk acara merentas desa. Cuma waktu form 2 orang lain target kita ni atlet. Acara balapan, long-distance. Wakil rumah sukan - rumah merah - and merah juara !
____________________________________________________________________________________

Form 3, form yang sangat2 lah hectic. Nak PMR dah kan. Cikgu2 target kami pecah rekod jadi batch yang mencipta sejarah PMR terbaik selama berada di SMKASAS. Waktu ni abang form 5, so batch dia pun cikgu2 target jadi batch yang terbaik dalam SPM. Besar kot harapan tu. Memang tak menang tangan belajar. Setiap petang ada kelas tambahan. Malam pun sama. Jenuh juga kami hadapinya. Macam2 cikgu buat. Kem itu laa, kem ini laa. Tapi memang best. Terutamanya bila kita ditarget cikgu sebagai pelajar cemerlang. Wah, dia punya penekanan untuk pelajar cemerlang tu memang up sikit dari pelajar2 lain. Waktu tu pun abang ditarget sebagai pelajar cemerlang SPM.

Then, form 3 ni memang form yang boleh dikatakan rapatnya lahaii ukhwah saya dengan abang saya (konon~)  Lebih2 lagi bila dua2 ditarget sebagai pelajar cemerlang PMR & SPM. Banyak sangat aktiviti luar kami kena pergi sama2. Teringat ada satu masa tu, kami pelajar2 PMR & SPM yang ditarget ni kena pergi ke SMKA Kerian. Ada kem kecemerlangan waktu tu. Pergi dengan satu bas. Tak ingat berapa orang form 3 and berapa orang form 5. Tapi yang pasti, dua2 bilangan yang pergi tu ganjil. Maka, nak tak nak akan ada satu seat yang terpaksa seorang lelaki & seorang perempuan duduk sekali. And nak tahu apa solusinya? Faham2 laa sendiri Tapi yang pasti, alhamdulillah, kami berjaya mencipta rekod menjadi batch paling terbaik PMR & SPM setakat ni
____________________________________________________________________________________

Form 4, bila dah namanya form 4, maka akan ramai laa kawan2 yang pindah ke sekolah yang lebih baik. Ramai yang pindah ke KISAS & SBP. Jadi, tinggallah kami2 yang sama ada tak mintak ke mana2 atau memang tak dapat sekolah yang diminta #opss. Tapi bak kata orang, yang patah tumbuh, yang hilang berganti. So, dapatlah pengganti kawan2 yang pergi. Waktu form 4 ni, saya memang aktif. Masuk kawad & perkhemahan KRS sampai ke peringkat negeri. Memang best sangat ! Yang paling tak lupa bila dilantik sebagai penghuluwati kumpulan KRS Perak Tengah waktu perkhemahan tu. Terkejut jugak kan, sebab tak pernah2 jadi ketua, then tiba2 jadi  Actually waktu form 4 ni laa banyak terlibat dengan kem2 & kawad2 berkaitan KRS. Tak percaya boleh belek sijil2 tahun 2012.
____________________________________________________________________________________

Form 5, yes ! Form yang paling hectic, lebih hectic dari form 3. Memandangkan kami nak SPM tahun ni & SPM penentu untuk melangkah ke alam Universiti, maka nak tak nak kami kena cipta rekod sekali lagi. Sama je keadaannya dengan form 3 dulu, cuma kali ni lebih up lagi lah kan sebabnya subjek pun ada 11, instead of waktu form 3 just 9 subjek je. Dan waktu form 5 laa saya diberi tanggungjawab untuk memegang amanah sebagai ketua pelajar - kalau kat sekolah lain diberi nama sebagai 'pengawas' - Pegang jawatan sebagai penolong ketua Biro Pengurusan Sekolah. Masha Allah, cabarannya sangat2 lah tak tahu nak cakap apa. Banyak2 berdoa je pada Dia semoga urusan dipermudahkan.

Tapi waktu form 5 lah paling best sekali. Dapat sekelas dengan kawan2 yang masuk air  Dapat adik2 baru #ehh. Yang adik2 baru ni ada kisah kami tersendiri. Takpe, nanti kita cerita belakang ya. Lepas tu dapat pengalaman menghandle majlis2. Handle perhimpunan mingguan. Bukak puasa dengan rakan2 sekelas dekat rumah pengetua. Naik bas ramai2 pergi ke kenduri abang kepada salah seorang rakan sekelas. Dapat guru kelas yang sangat2 lah penyayang. Dapat mentor dorm orang yang sama jadi guru kelas. Jadi setiausaha persatuan. Jadi setiausaha kelab. Jadi tu, jadi ni. Wow ! Sangat2 lah best kalau nak dikenang balik. Dan alhamdulillah, keputusan SPM pun terbaik. Walaupun kami tak dapat pecah rekod SPM, but still berbangga sebab PMR kami dah berjaya. Dan SPM, batch abang yang pecahkan rekod tu  So, kami tumpang bangga sekali.
____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah, zaman persekolahan dulu kalau diikutkan dah 4 tahun melabuhkan tirai. Memang banyak suka duka pahit manis melalui pengalaman2 yang ada sepanjang berada di SMKASAS. Jutaan terima kasih diucapkan kepada semua guru2 yang bagi saya telah berjaya mendidik kami semua  Tak lupa juga kepada semua rakan2 SMKASAS yang pernah hadir dalam hidup ni. Terima kasih atas segalanya. Mohon maaf salah silap. Akhir kata, jangan putuskan hubungan ni sampai bila2. Gunakan segala media sosial yang ada untuk kita berhubung dengan sebaiknya ya. Then, jom jadi Alumni !

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________



Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa