Review buku '50 Misteri Menggemparkan Dunia'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review buku '50 Misteri Menggemparkan Dunia'
Oleh : Adrie Noor Al-Fatia, Abi Naufal & Andriansyah


____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah, selesai akhirnya membaca sebuah buku yang merangkumkan 50 misteri menggemparkam dunia. Walaupun hanya 50 misteri yang disusun dalam buku ni, tapi sebenarnya lebih daripada berjuta-juta misteri yang ada dalam alam semesta ni, yang kita tak tahu. Ilmu Allah, seluas lautan berbanding dengan ilmu kita yang hanya setitis daripadanya.

Baik, bak kata penulis, buku ni adalah merupakan buku kajian, jadi sudah semestinya tidak terlepas daripada kekurangan, kekhilafan & kesalahan. Tapi walau apapun, perkongsian2 melalui buku ni in shaa Allah dapat dipertanggungjawabkan secara keilmuannya kerana penulis menambah sedikit sebanyak ilmu daripada beberapa sudut pandang yang cukup berwibawa.

Then, buku ni terbahagi kepada 3 bahagian iaitu :

1) Fenomena Alam Yang Penuh Misteri
2) Tapak, Artifak Dan Fosil Penuh Misteri
3) Kejadian Luar Biasa Dalam Kitab Suci Dan Bukti Ilmiah Kebenaran Al-Quran

Fuhh, seriusly bila baca buku ni dah macam baca buku Sains. Dengan fiziknya, kimianya, biologinya, astronomi, embriologi, geofizik, meteorologi, geologi, ufologi, haa hambek kau, satu2 aku sebut  Masha Allah laa, semua dia rangkum dalam setiap misteri tu. Lepastu ditambah lagi dengan ayat2 Al-Quran sebagai bukti  Tak boleh nak bawak bincang daebaknya tu huhu ~

Kalau ditelusuri setiap bahagian, bahagian pertama dan kedua tu bagi saya agak berat sikit disebabkan ilmu2 sains secara keseluruhan dia sentuh. Memandangkan saya tak berapa minat sains, jadi saya just baca2 macam tu je sebagai nak tambah ilmu. Tapi tak dinafikan, memang ada yang buat saya tertarik  Untuk bahagian ketiga tu, yes, memang kena dengan jiwa saya yang minat dengan kisah2 sejarah para Nabi.

Ok, buku ni memang sangat sesuai dengan mereka2 yang minat Sains, seriusly highly recommended  Yang minat sejarah pun sangat sesuai. Boleh la try baca. Then, di setiap akhir bab akan ada part 'renungan'. Yang tu memang daebak la sebab part tu adalah sebagai kesimpulan setiap bab, tapi kesimpulan yang dibuat adalah dengan menggunakan ayat2 Al-Quran. Secara tak langsung kita akan ter'tadabbur' alam kita ni

Lepas tu, dalam buku ni jugak ada diletakkan beberapa ayat dari Kitab Injil serta Kitab Taurat. First time baca and first time tahu isi kandungan kitab2 samawi yang lain macam mana. Terkagum kejap walaupun sekadar secebis ayat je. Baru tahu yang kitab Injil ni ada banyak versi. Bukan satu je. Sama jugak macam Taurat. Cuma yang pasti, kitab Injil sebenar yang ditulis Nabi Isa je still tak jumpa sampai sekarang.

Btw sangat terbaik. Membuka minda + membuka HATI. Misteri yang paling memikat hati? Haha semua kot  Ok, antaranya of course la Misteri Segitiga Bermuda, sebab daripada dulu lagi tertanya apa yang ada dekat situ sampaikan kapal2 bahkan kapal terbang yang lalu boleh hilang. And walau apapun, seperti yang banyak ditekankan dalam buku ni, bila Allah kata 'Kun Fayakun', maka akan terjadilah sesuatu tu walaupun ia berada di luar logik akal manusia. Wallahu a'lam.

Btw, terima kasih di atas penulisan buku berilmiah ni  Dan terima kasih juga sahabat saya, saudari Aisyah Balqis atas hadiah birthday yang sangat2 bermanfaat & berguna ni. Semoga mengalir pahala Syaqis ya  Dan moga Allah redha !


#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa