Review buku 'Aku Nabi Isa !'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review buku 'Aku Nabi Isa !'
Oleh : Dr. Rozanizam Zakaria


____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah. Selesai membaca sebuah buku bergenre psikologi & pengalaman Dr Nizam sebagai doktor psikiatri yang merawat 'insan2 istimewa' yang diuji jiwanya oleh Allah dalam hidup mereka. Buku ni sangat bagus bagi saya untuk diketengahkan dalam masyarakat pada hari ini. Btw, first2 beli buku tertanya laa jugak apa simboliknya Nabi Musa dengan isi2 dalam buku ni, then rupanya ada kisahnya tersendiri dalam bab 4.

Ok baik. Antara yang menarik dalam buku ini ialah berkaitan penjelasan secara tuntas & padat mengenai penyakit2 psikiatri. Antaranya ialah mengenai masalah kemurungan, skizofrenia, demensia, masalah bunuh diri, keresahan & Obsessive Compulsive Disorder (OCD). Buku ni memang sesuai untuk dihadam oleh orang awam bagi mengenal serta membantu pesakit2 yang mengalami penyakit2 ini.

Then, satu perkara telah membuatkan saya sangat salute kepada penulis, dalam teori2 psikologi Barat yang dikemukakan, pasti diselit sekali nasihat & motivasi daripada dalil2 ayat2 Al-Quran serta hadis baginda Rasulullah SAW untuk mencegah, mengatasi & mengubati penyakit psikiatri ini

So, ada 10 bab dalam buku ni & dalam kesepuluh-sepuluh bab tu dirangkumkan sekali segala anekdot (kisah benar) pesakit, fakta tentang penyakit tersebut & pengajaran kepada kita. Ok, 10 bab tersebut ialah :

1. MEMILIH TARIKH KEMATIAN. Mengisahkan tentang keluarga Iran & cubaan membunuh diri. Cerita ni mengenai suicidal and related to depression.

2. SUAMI DISEMBELIH, ANAK DICULIK, RUMAH DIBAKAR. Mengisahkan tentang wanita Iran & kemurungan. Cerita ni related jugak mengenai depression.

3. SERABUT PERUT. Mengisahkan tentang kisah pemuda Vietnam & keserabutan. Cerita ni menyentuh mengenai anxiety.

4. SAYA NABI ISA. Mangisahkan tentang lelaki tua & skizofrenia. Skizofrenia ni dalam erti kata seseorang tu mempunyai pelbagai watak.

5. MAHU SEKALI KE LIANG LAHAD. Mengisahkan tentang lelaki kematian isteri & anak2nya. Cerita ni menyentuh mengenai Grief.

6. LANGSUNG TAK INGAT. Mengisahkan tentang pesara perang dunia kedua & demensia. Demensia atau dalam erti kata lain nyanyuk.

7. PEMBUNUH TAK BERSIRI. Mengisahkan tentang pemuda Amerika & keganasan. Cerita ni mengenai Anti Social Personality Disorder & cara untuk deal with anger. Dalam istilah perubatan, Anti Social bukannya bermaksud seseorang tu suka mengasingkan diri daripada kegiatan sosial, tetapi remaja tu lebih cenderung bertindak ganas kerana gagal mengawal kemarahannya.

8. RAHSIA PALING SULIT. Mengisahkan tentang wanita Australia & penderaan seksual. Cerita ni mengenai Post-Traumatic Stress Disorder. Recently, dekat Malaysia pun banyak je isu ni.

9. BATAL KE TAK BATAL? Mengisahkan tentang bapa sahabat penulis. Cerita ni mengenai Obsessive Compulsive Disorder.

10. UBAT DOKTOR ATAUPUN AIR TAWAR? Mengisahkan tentang pemuda Sudan & penawar dari rumah. Cerita ni mengenai rawatan tradisional menghalau jin & sangat berkait rapat dengan budaya Melayu.

So, kalau nak tahu lebih lanjut boleh la try baca nanti  Btw, buku ni sememangnya akan membuatkan pembaca2 (seperti saya yang waras ni) bersyukur sangat2 atas sebab Allah masih tak tarik lagi nikmat kewarasan kepada kita semua. And this book is highly recommended to all. Sesuai untuk sesiapa yang ahli keluarganya 'sakit' and of course sangat sesuai untuk orang2 awam yang non-medical personnel untuk mengubah stigma masyarakat terhadap golongan ini.

Jangan risau, penulis tak banyak gunakan istilah2 perubatan yang kita tak tahu. Satu teknik penulisan yang In shaa Allah, pembaca akan mudah fahami. Selain kaedah moden, penulis juga ada menyelitkan kaedah Islam. Tapi, apa yang penting, penulis ingin mengajak pembaca untuk bersama-sama bermuhasabah diri & merenungi hikmah serta sebab kejadian & ujian yang Allah berikan kepada hamba2Nya, juga mengajak kita agar sentiasa bersyukur atas nikmat kewarasan yang diberikan.

Maka, benarlah firman Allah dalam surah Ar-Rahman yang bermaksud : "Maka, nikmat Tuhan mana satu yang ingin kamu dustakan?"  Allahuu.. seringkali aku terlupa akan nikmatMu yang satu ini. Alhamdulillah, syukur padaMu atas nikmat kewarasan & keimanan yang telah Engkau berikan. Terima kasih Allah. Terima kasih penulis. Moga Allah redha !


#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa