Review buku 'Budak Cliche'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review buku 'Budak Cliche'
 Oleh : Syafiq Nasri
____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah. Selesai membaca buku yang penuh dengan kritikan terhadap remaja & belia pada masa kini. Buku yang agak santai dan sememangnya #deep ni memang terasa banyak je benda terkena pada diri. Setelah agak lama tak bukak buku (dek kerana memberi peluang kepada diri untuk fokus study), then bila bukak je dia terus tembak kaw2 punya

Ada apa pada buku 'Budak Cliche' ni? Haa, sebelum nak kupas tu, saya nak bagitau sikit laa apa maksud cliche ni menurut pemahaman saya. Ok, maksud cliche ni macam ungkapan yang dah basi laa.. atau kata2 yang dah selalu kita dengar, ataupun idea2/perlakuan2 yang selalu diulang-ulang (kalau salah betulkan ya ) So, dalam buku ni, banyak diketengahkan mengenai perkara2 cliche yang selalu remaja buat.

Btw, segala kritikan yang ada dalam buku ni bukannya nak merendah-rendahkan orang lain ya. Tapi penulis memang nak membawa pembaca2 beliau supaya bukak hati masing2 untuk mencari jalan yang lebih baik & berubah ke arah yang lebih diredhaiNya  So kepada yang dah baca tu, sama2 lah kita berusaha untuk menjadi insan yang lebih baik di mataNya ya huhu ~

Orait, ada 10 bab dalam buku ni kalau termasuk bahagian last sekali tu. Antara yang disentuh adalah mengenai cinta fitrah menjadi fitnah, pertunangan tak menghalalkan cara, muslimah celup, sahabat, akhlak, keluarga, media sosial, kompilasi ayat2 cliche yang selalu kita dengar seperti janji melayu, nak taubat bila time dah tua je, budak sekolah agama & lain2 lah yang berkaitan. Dan yang pastinya, semua part #deep2 belaka.

Dan ada satu part yang betul2 membuatkan saya terkesan - mengenai kemegahan diri. Mudah-mudahan Allah jauhkan diri saya & kita semua daripada perkara ni, amiin. Ok, penulis bawakkan satu surah berkenaan sifat bermegah diri ni iaitu Surah At-Takathur. Ya, kalau betul2 kita hayati makna setiap ayat dalam surah ni, mesti kita akan rasa betapa lekanya hidup kita di dunia ni huhu.

Berapa ramai orang yang dilabelkan sebagai ahli ibadah, budak baik, budak kuat agama ni, akhirnya terjerumus ke dalam neraka ?  Sebabnya mereka (dan kita) bermegah dengan apa yang dibuat. Kononnya baik di depan orang, nampak soleh, muka suci je.. Tapi bila sampai bab hati, ada sifat megah tu. Dalam surah ni, Allah dah kata, siapa yang ada sifat bermegah alamatnya neraka Jahim laa. Aiwah, nauzubillahi min zalik. Semoga kita semua tak tergolonglah, amiin2.

Jadi, jutaan terima kasih diucapkan kepada penulis di atas penulisan yang penuh sentapan sebegini. Mana yang baik kita ambik, mana yang tak baik kita buang jauh2. Semoga Allah sentiasa mamandu setiap langkah kita menuju redhaNya. Amiin. Moga Allah redha !


#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa