Review buku 'Erdogan Bukan Pejuang Islam?'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review buku 'Erdogan Bukan Pejuang Islam?'
Oleh : Ahmad Azam Ab Rahman, Najmuddin Mohd Nawi & Muhammad Suhail Ahmad 


____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah, setelah sekian lama selesai membaca buku mengenai Erdogan ni, hari ni baru berkesempatan nak buat review. Memandangkan tajuk buku ni pun dah macam.. eh seriuslah Erdogan ni bukan pejuang Islam? (waktu tengah tengok2 buku kat Popular AEON Station 18) macam ada yang tak kena, so terus grab buku, bukak jap bahagian belakang (ni perangai yang tak pandai nak elak, suka sangat tengok belakang2, tak sabar2 nak tahu kesudahan Lepas tu jadi tak suspense langsung ) then terus beli
 sebab dah tahu jawapan kepada persoalan yang menjadi tajuk buku ni

Orait, abaikan yang tu. Mungkin sesetengah kita dah sedia maklum siapa Erdogan ni, atau nama penuh beliau, Recep Tayyip Erdogan. Beliau merupakan Presiden Turki sehingga sekarang. Kalau nak cakap mengenai beliau ni memang banyak. Antaranya, beliau merupakan seorang pemerintah yang berani, tegas dan bersuara lantang bagi membela nasib pelarian negara-negara Islam lain yang lain. Sebagai contoh, krisis di Palestin. Erdogan mengutuk keras tindakan yang dilakukan oleh Rejim Zionis ke atas penduduk Palestin. Selain tu, Erdogan juga membantu pelarian dari Rohingya dan lain-lain lagi. Paa pun suka dengan Erdogan ni. Selalu cakap, oo Erdogan ni memang bagus. Penduduk Rohingya tu dia yang bantu  Yaa, thats means, Erdogan bukan calang2 orang sebab paa pun puji.

Ok, kita masuk sikit part isi. Antara yang dibincangkan dalam buku ni ialah mengenai :

1) Sejarah Khilafah Uthmaniyyah. Kita semua dah sedia maklum bahawa Turki adalah empayar Islam terakhir dalam sejarah ketamadunan dunia dan pernah gemilang selama 600 tahun atas nama Khilafah Uthmaniyah kan.. And of course tempoh kegemilangan ni adalah rekod agung yang takkan dapat dicabar oleh mana2 kuasa besar dunia selepas tu. Kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah pada tahun 1924 adalah merupakan satu kejayaan besar buat dunia Barat dalam memecahbelahkan umat Islam yang sebelum tu bersatu atas nama akidah walaupun berada di geografi petempatan yang berjauhan. So, macam mana Khilafah ni jatuh? Semuanya diceritakan secara lengkap dalam buku ni.

2) Orait. Kita masuk isi penting pada bab 4. Yup, bab 4 menceritakan tentang kronologi cubaan rampasan kuasa pada 15 Julai 2016 atau lebih dikenali sebagai Kudeta Turki. Bermatlamat untuk membunuh dan menangkap Presiden Recep Tayyip Erdogan, menteri2 Turki dan menggulingkan pemerintah serta merampas kuasa. Kudeta paling ganas sekali sepanjang sejarah di Turki. Orang awam yang tak berkuasa pun turut menjadi kekejaman askar pemberontak. Dan perkara ni ada kaitan dengan Gerakan Gulen. Yang ni ada diceritakan dengan lebih lanjut dalam bab 8. Nak tahu lebih lanjut, better baca. Tapi apa yang pasti, Kudeta ni memang menggemparkan seluruh dunia.

3) Jasa Erdogan. Haa yang ni pun best  Antara jasa beliau kepada Turki ialah beliau telah berjaya keluar dari belenggu hutang IMF selama 19 tahun dalam tempoh 3 tahun pertama beliau memegang tampuk kepimpinan negara (lepas tu banyak kali terfikir, kalau beliau pimpin Malaysia, Malaysia pun mesti akan keluar dari kemelut ni kan ~ Fantasi semata-mata ) Kedua, bandar Istanbul menjadi bandar terbersih di dunia. Ni betul2 pemimpin yang mengamalkan 'Kebersihan Separuh Daripada Keimanan'. Then, yang ni paling ditunggu oleh semua wanita Muslimah. Larangan bertudung dimansuhkan ! Lebih 90 tahun kot para Muslimah di Turki mengalami belenggu sekular ni. Dan banyak lagi jasa beliau kepada rakyat Turki bahkan kepada seluruh dunia.

Dan pelbagai lagi yang diceritakan dalam buku ni berkenaan isu2 berkaitan Erdogan  Yang pasti, beliau adalah PEJUANG ISLAM. Ya, PEJUANG ISLAM ! Beliau juga adalah di antara 'nafsun zakiyyun' yang ditarget oleh para ulama', di mana sekiranya meninggal mereka2 yang 'nafsun zakiyyun' ni, Imam Mahdi akan muncul. Wallahu a'lam. Tapi apa yang pasti, kepimpinan Recep Tayyip Erdogan ni adalah diiktiraf dan terbaik bagi seluruh umat Islam di dunia.

Akhir kata, terima kasih di atas penulisan buku berilmiah terbaik ni. At least saya dapat sesuatu mengenai Erdogan, pejuang Islam seantero dunia. Sekian sahaja ringkasan saya pada hari ni. Banyak je lagi ilmu2 baru yang saya tak review. Kalau nak ilmu2 tu, boleh try baca ya  Terima kasih, moga Allah redha !

#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa