Review novel 'Legasi Tombiruo'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review novel 'Legasi Tombiruo' 
Oleh : Ramlee Awang Mursyid


____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah. Selesai membaca novel ke-28 daripada penulisan tuan Ramlee Awang Mursyid. Even novel ni dikira novel yang ke-29 saya BACA setelah saya skip sekejap novel ke-29 beliau iaitu Banja Manggala. Takde laa.. Sebab novel ni macam tebal, so sebab tu saya skip. And waktu tu pun tengah study week, maka saya tak nak ambik masa yang lama untuk baca, jadi novel Banja Manggala laa yang jadi mangsa. K, macam dah banyak merepek, so nak cerita sikit pasal novel ni. Btw, mybe spoiler alert ya

Ok baik, Legasi Tombiruo adalah merupakan kesinambungan daripada Triologi Tombiruo sebelum2 ni. Mengisahkan tentang seorang pembunuh bersiri yang menggelar dirinya sebagai Tombiruo. Bukan Tombiruo di hutan Keningau, tapi Tombiruo di hutan batu Kuala Lumpur. Tombiruo ni melakukan pembunuhan dengan mengenakan topeng dewa untuk menyembunyikan wajahnya. Beliau mempunyai kepakaran & kekuatan tenaga sama seperti Tombiruo Hutan Keningau - Ejim anak Pondolou atau Amaruddin Abdullah (nama Islam Ejim).

So, Tombiruo hutan batu ni membunuh mangsanya dengan kejam - memancung kepala mangsa2 menggunakan sebilah pedang panjang seperti pedang samurai. Jadi, Amaruddin yang pada ketika ini telah hidup berumah tangga bersama isterinya Siti Nurhaliz & anaknya Suriani, mengalami mimpi & situasi pembunuhan yang dilakukan oleh Tombiruo hutan batu melalui pandangan matanya. Amaruddin menjangkakan seseorang telah menyamar menjadi Tombiruo & berasa terpanggil untuk memburu pembunuh ni & menghalangnya dari terus mengamuk.

So, semasa pemburuan dijalankan, Amaruddin telah bertemu dengan Sarah, seorang wartawan jenayah di Sinar Harian & Diana, seorang peguam syarikat Multi. Yang peliknya, Sarah & Diana pun sering mengalami situasi sama seperti yang dialami oleh Amaruddin. Dua2nya mahir dalam seni mempertahankan diri & memiliki instinct untuk melihat menerusi pandangan mata si Tombiruo hutan batu. Maka, yang menjadi persoalannya, kenapa? Ke ada kaitan apa2 diorang semua ni? Haa, kalau nak tahu selanjutnya, bolehlah baca sendiri nanti

Btw, novel Legasi Tombiruo ni memang mengajak para pembaca bermain teka-teki. Penat oo baca sebab banyak laa teka-teki nak kena jawab tapi tak terjawab  But at the end of the story, watak2 baru dalam novel ni memang tak pernah relate langsung dengan the main character tau !  Saja ja tuan RAM buat gini huhu  Kind of hinted in the story, but still a blur one. Maybe tuan RAM saja je kot buat cliffhanger macam ni. Confirm ada sambungan lagi sebab tiba2 di hujung cerita, tuan RAM gantungkan persoalan kepada pembaca tentang siapa sebenarnya Tombiruo Hutan ! Yes, tuan RAM still merahsiakan lagi identiti beliau si Tombiruo moden okey.

Then, dekat bahagian Epilog pun, tuan RAM ada bagi hint lain mengenai anak Amaruddin, Suriani & anak saudaranya, Amirul. Erm, betul2 legasi Tombiruo sungguh. Tapi part Amirul tu memang dok cari dari awal bila la nak muncul dalam novel. And rupa2nya muncul kat bahagian last. So, confirm akan ada next novel. Melangut la kita menunggu sebab ada 2 novel baru lagi daripada tuan RAM yang akan datang - Anding Ayangan II & Ranggau Reboot. So novel mana yang bakal keluar dulu? Mungkin next Tombiruo ke ~ #Eh. Mana la tahu, tuan RAM kan suka bagi kejutan.

Btw, terima kasih tuan RAM di atas penulisan novel yang tersangat berbisa. Tuan RAM tak pernah takterbaik kalau menghasilkan novel2 thriller gini 👍🏻Saya akan setia menunggu next2 novel tuan RAM yang lain, In Shaa Allah. Moga Allah redha !


#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa