Review buku 'Pelukis Jalanan'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review buku 'Pelukis Jalanan'
Oleh : Teme Abdullah


____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah. Selesai menghabiskan pembacaan yang tertangguh untuk buku daripada penulis bernama Teme Abdullah ni. Buku yang disampaikan dari hati, pasti sampai ke hati. Tahniah Teme. I'm really inspired by your story  Walaupun identiti Teme dirahsiakan, tapi saya faham je kenapa beliau buat macam tu. Ada dekat part last buku, beliaunyatakan sebabnya.

Ok, buku ni menceritakan tentang kisah benar mengenai perjalanan seorang mahasiswa bernama Teme (btw, ni bukan nama sebenar beliau ya) menghadapi kesukaran hidup ketika berada di London. Teme pada asalnya adalah pemegang biasiswa. Tetapi disebabkan beliau agak 'lambat' tersedar mengenai ujian A-level yang bakal dihadapi, maka persediaan pun tak cukup beliau lakukan.

Dan akhirnya, beliau ketinggalan 1 mata je untuk melayakkan diri ke luar negara. Then, dari situ, beliau bertekad untuk meneruskan pelajaran di luar negara dengan self-sponsored bermodalkan duit bussiness design beliau yang masih berbaki. Beliau juga menolak untuk menyambung pelajaran di dalam negara memandangkan pada waktu tu, universiti2 tempatan tak terima keputusan A-level.

Maka, di sanalah bermulanya jatuh bangun Teme. Dengan hilangnya sejumlah duit untuk melunaskan keseluruhan yuran pengajian. Dengan terpaksa bekerja part-time nya. Dengan menghadap karenah kawan2nya. Ada yang baik, baik sangat. Ada yang jahat, jahat sangat. Then, bayangkan belajar sambil bekerja part-time. Student architecture pulak tu. Busy oo student architecture kalau nak diikutkan.

Then, ada satu tahap tu, beliau hanya makan nasi + telur + garam selama sebulan sebabnya tak boleh nak submit online assignment. Ni pasal tak settle lagi laa tuition fee tu. Pastu Teme pun terpaksa berhutang dengan kawan beliau. Nasib baik kawannya tu bagi walaupun pura2 kena bayar lebih baru boleh on. Dan Teme pun sempat menghantar assignment tu

Then, kisah Teme disabotaj oleh rakan sekelas sampai hampir kena repeat semester. Seriously memang geram je bila baca  Ni kalau ada kat tempat kita pun tak tahu laa apa akan kita buat. Dapat sleeping partner pun rasa macam nak maki (opss, kasar pulak ) inikan pula dapat partner yang sabotaj. Yahudi betul. Memang bangsa Yahudi bangsa dilaknat kan.

Then, yang paling best sekali adalah part Teme mula melukis di jalanan. Siapa sangka, anugerah yang Allah bagi pada Teme digunakan sebaiknya. Dapatlah beliau gunakan anugerah tu untuk menjana pendapatan. Dan dari lukisan itulah Teme mula menempah nama di Instagram sampai sekarang

Haa lagi satu, lupa nak cerita, Teme ni ada kawan baik, namanya Ahmad. Alhamdulillah, sejuk je baca watak si Ahmad ni yang susah senang tetap bersama Teme. Sampai sekarang Ahmad tetap besama Teme  Thank you Ahmad. Maka, antara pengajaran yang saya dapati daripada kisah Teme melalui buku ni ialah :

1) Bukan hanya ada satu jalan untuk berjaya. Jangan pernah berputus asa & teruskan berjalan. Bak kata Teme dalam buku ni, "Ia kekal dongeng jika engkau tidak kekal berjalan". (Eh ada kaitan ke kata2 ni? )

2) Positif dalam setiap perkara. Kalau rasa nak marah, cuba ubatkan dengan sabar & kembali kepada Dia. Kadang, marah tu bukannya boleh selesaikan masalah pun, kan? Jadi, bersabar itu lebih baik.

3) Keadaan susah bukan bermakna kita tidak boleh memberi. Macam cerita Teme ni, beliau sanggup bagi ayam goreng yang beliau dah lama teringin pada pengemis jalanan tu. Allahu, betullah kata Teme. Bahagia itu bukanlah terbit daripada harta berjuta, tetapi penghargaan kepada sekecil-kecil kurniaan yang Allah berikan pada kita. Dalam keperitan, akan diselitkan kebahagiaan sekali sekala.

4) Yakin terhadap pertolongan Allah. Kembali bertawakkal bila dah rasa 'lari' dari landasanNya tu. In Shaa Allah, pasti Dia bagi jalan keluar pada kita.

5) Bersyukur & hargailah kelebihan yang kita ada. Mungkin kita pandang kelebihan kita tu sebagai sesuatu yang biasa2. Tapi bagi orang lain, benda tu luar biasa sebabnya tak semua orang boleh buat.

Dan banyak lagi pengajaran lain  Daebak sangat buku Teme ni. Dekat bahagian belakang sekali ada diselitkan sketch2 Teme yang superb amazing tu. Dan itulah lukisan yang beliau jual untuk jana pendapatan. Then kalau nak tengok dekat Instagram beliau pun boleh nanti.

So lepas ni nak move ke next buku pulak - Arkitek Jalanan. In Shaa Allah kalau dah lepas baca nanti saya review ya  Sebelum berundur, saya nak quote sikit satu kata Teme :

"Jika diberi peluang berpatah balik masa, perbetulkan semuanya, mengelak kegagalan berlaku & hidup dengan selesa, aku akan memilih untuk tidak lakukannya. Kerana pengalaman inilah anugerah bernilai Allah kepada aku."

Allahu, benarlah. Pengalaman tu tersangatlah bernilai & berharga, apatah lagi pengalaman2 yang telah memberikan kesan sepanjang hidup kita. Terima kasih Teme di atas penulisan buku #PelukisJalanan ni. Really2 inspiring !

In Shaa Allah sarat dengan motivasi khususnya kepada mahasiswa2 yang mempunyai kemahuan & cita2 untuk menyambung pengajian ke luar negara. Dan In Shaa Allah juga, tak rugi baca sebab akan ada semangat yang boleh diserap daripada si Teme ni 😁 Dan sesuai untuk student2 yang mudah berputus asa (yang pasti bukan sayalah #eh)

Alhamdulillah. Moga Allah redha !


#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa