Review buku 'Guru Cemerlang Pendidikan Islam : Persediaan Dan Cabaran'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review buku 'Guru Cemerlang Pendidikan Islam : Persediaan Dan Cabaran'
Disunting Oleh : Mohd Farid Shahran & Nor Hartini Saari


____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah. Selesai membaca buku yang sarat dengan ilmu berkaitan guru dari segi persediaan & cabaran yang sedang & bakal dihadapi oleh para guru juga para bakal guru. Memandangkan buku ini merupakan himpunan kertas2 kerja daripada beberapa seminar yang telah dianjurkan oleh Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), jadi setiap bab kebanyakannya adalah daripada hasil kajian para penyelidik yang pakar dalam bidang pendidikan  Memang terbaik  Rugi kalau tak baca khususnya buat para guru & bakal guru.

Antara perkara menarik yang membuat saya tertarik bila baca buku ni ialah :

1) Kaedah berkesan mengajar. Sebagai contoh, bab Sirah. Bab ni memang agak jenuh nak bagi pelajar faham (Mengikut pengalaman ) Amalan guru mengajar pada kebiasaannya adalah dengan menggunakan kaedah KULIAH ATAU PENERANGAN, kemudian BERCERITA & akhir sekali LATIH TUBI. Ok, kalau nak diikutkan, kaedah berkesan adalah seperti ini : BERCERITA, kemudian LATIH TUBI & akhir sekali PERBINCANGAN KUMPULAN. Tak pernah terfikir.. kan?

2) Personaliti guru. Ya, benda ni memang penting. Selain diberi amanah menjadi MUDARRIS, guru juga berperanan menjadi MU'ADDIB, MU'ALLIM, MURSYID & MURABBI. Guru sepatutnya menjadi role model terhadap pelajar & memiliki peribadi serta sahsiah yang unggul. Kalau guru pun tak memiliki sahsiah yang unggul, macam mana nak membentuk pelajar berperibadi sedemikian?

3) Ciri2 guru berkualiti pada perspektif Islam. Antaranya ialah mengabdikan diri kepada Allah. Dengan makna guru haruslah melakukan amar makruf nahi mungkar, mengamalkan apa yang disampaikan & berpegang teguh dengan ilmu yang dimiliki. Jadi, sifat2 negatif seperti malas, curi tulang & tidak menepati masa dalam melaksanakan tanggungjawab perlulah dihindari. Persoalannya, kalau bakal guru sendiri pun nak hadir ke kuliah berasa malas & selalu lambat, tak tepati masa, layakkah menjadi guru berkualiti pada suatu hari nanti?  (Ok, kita husnuzon. Nanti dah jadi guru berubah la kot )

4) Cabaran yang dihadapi oleh guru2 PI, iaitu perubahan yang datang bersama-sama dengan arus kemodenan & sekularisme. Ya, memang tak disangkal benda ni. Mengenepikan peranan agama & menyingkirkan hal2 kerohanian. Contohnya (yang saya dapat lihat la, tapi maaf kalau tak tepat ) Antara nak pergi ke sekolah agama & nak pergi ke kelas tambahan, ibu bapa lebih cenderung untuk menghantar anak2 ke kelas tambahan (ya memang tak dinafikan kelas ni penting, tapi kalau setiap hari asyik hadir ke kelas ni je, habis macam mana dengan kehadiran ke kelas agama pulak? ) Tepuk dada tanyalah iman sendiri~

5) Aplikasi pendekatan Pengajaran Berpusatkan Pelajar (PBP) oleh guru2 cemerlang. Ada dihuraikan dalam bab 6, serius sangat terbaik  Boleh try baca & hadam lumat2. Menghuraikan mengenai kajian yang dilakukan terhadap Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) yang menggunakan kaedah PBP ni. Tertarik pada kaedah yang digunakan oleh Cikgu Zeha (guru paling aktif menggunakan PBP). Kebiasaannya, guru akan menggunakan kaedah LATIH TUBI sebagai asas dalam PBP ni. Tetapi jika menurut cara Cikgu Zeha, beliau menggunakan kaedah PERBINCANGAN KUMPULAN sebagai asas.

Memang terbaik & tak pernah perasan pun daripada kaedah PERBINCANGAN KUMPULAN, akan turut berkembang juga kaedah & teknik yang lain. Selain tu, kaedah ni juga mengurangkan sedikit kebergantungan kepada peperiksaan  (Takkan kita belajar semata-mata untuk exam je kan ) Dan model Cikgu Zeha ni boleh dijadikan sebagai model terbaik dalam menerapkan Pengajaran & Pembelajaran (P&P) subjek Pendidikan Islam (rasanya semua subjek boleh juga guna kaedah ni ) dalam konteks Malaysia.

Dan pelbagai lagi perkara menarik yang dihuraikan dalam buku ni berkenaan isu guru. Serius, tak rugi untuk beli & baca khususnya kepada bakal guru. At least, ada la usaha kita sebagai bakal guru untuk take note perkara2 penting yang perlu dilakukan untuk menjadi guru cemerlang Pendidikan Islam pada suatu hari nanti. Ingat, menjadi guru Pendidikan Islam bukanlah sekadar dah habis mengajar, fahamkan dan buatlah latihan mana yang patut~ Tapi, kita juga diberi amanah untuk menjadi pendakwah & pembimbing kepada para pelajar kita.

Dan bila berada dalam profesion guru ni, bukanlah sekadar nak dapatkan gaji semata, tetapi biarlah gaji tu seiring dengan berkat2 dari keikhlasan kita mencurahkan ilmu2 agama kepada pelajar2 kita. Setiap profesion ada cabaran, maka bersikap profesionallah untuk menghadapi cabaran2 tersebut. Bersyukurlah kita kerana bakal menjadi pencetus kepada peng'islamisasi'an terhadap pembangunan negara menerusi pendidikan berteraskan Islam yang kita ajar kepada para pelajar kita  Bak kata Prof. Dato’ Dr. Ab. Halim Bin Tamuri, 'Kerja Guru Adalah Kerja Dakwah'. Alhamdulillah, memang tak mudah, tapi terasa mulianya

Terima kasih di atas penerbitan buku ni yang sangat2 lah terbaik oleh pihak Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM). Jangan lupa untuk terus menyokong usaha2 pihak IKIM bagi meningkatkan lagi martabat pendidikan Islam di Malaysia ini. Moga Allah redha !





#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa