Review buku 'ISIS'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review buku 'ISIS'
Disunting Oleh : Dr. Maszlee Malik


____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah. Setelah sekian lama selesai membaca buku ISIS ni, baru berkesempatan nak buat review dek kerana acah2 busy (laa sangat ) Buku ni merupakan ringkasan himpunan daripada kertas2 kerja atau kajian oleh para sarjana mengenai ISIS. Ok, sejujurnya saya tak berapa nak faham sangat mengenai ISIS ni secara mendalam. Just tahu macam2 tu je. Tapi bila dah baca, baru nampak gambaran yang ISIS sebenarnya macam mana.

Baik, siapakah ISIS ni? Mungkin ramai yang tahu, dan mungkin jugak ramai yang tak tahu (macam saya  Ok mengaku sungguh ni) ISIS atau ISIL atau IS atau DA'ESH merupakan rentetan daripada gerakan Salafi Jihadi di Iraq yang pada asalnya terdiri daripada 3 organisasi jihad yang berbeza : Ansar Al-Islam, Jamaah At-Tawhid wa Al-Jihad dan Al-Qaeda. Nak tahu lebih lanjut pasal sejarah 3 organisasi ni silalah baca buku ni ya  Tapi apa yang pasti, munculnya golongan ISIS ni sebabnya mereka nak menyelamatkan golongan Sunni di Iraq dari kumpulan militan Syiah dan kerajaan Maliki.

Ok, tu di Iraq. Kalau di Syria pulak, munculnya golongan ISIS ni disebabkan oleh krisis dan kekejaman rejim Bashar Al-Asad yang bersifat kuku besi dalam pemerintahannya. Maka ISIS muncul untuk turut serta dengan rakyat Syria menentang rejim Bashar Al-Asar tu. Dan sebab tu la ISIS merujuk kepada Islamic State of Iraq and Syria disebabkan mereka muncul di 2 tempat ni.

Ok, nampak macam baik je kan golongan ISIS ni sebab turut serta menentang kekejaman2 yang berlaku di Iraq dan Syria. Persoalannya, setelah ISIS mengisytiharkan Dawlah Islamiyah (oh lupa nak bagitau, DA'ESH tu akronim kepada Dawlah Islamiyah fi Al-Iraq wa As-Sham), kumpulan ni mula menunjukkan diri mereka yang sebenar.

First, mereka mengkafirkan Syiah dan golongan Sunni yang tidak sehaluan dengan mereka. Second, mereka memaksa semua rakyat supaya mengikut dan mengamalkan Islam versi mereka yang keras dan tidak menerima perbezaan. Third, mereka merobohkan kubur2 Nabi dan orang2 soleh, rumah2 ibadat agama yang lain serta monumen2 sejarah yang terdapat di kawasan yang mereka duduki. Forth, jihad mereka adalah berperang. Dan banyak lagi benda2 pelik yang mereka lakukan. Ok, tersangatlah tak logik kalau nak kata pembawaan Islam tu macam tu ~ Anda nilai la sendiri.

Ok then, rasanya setakat tu je kot untuk diceritakan secara ringkas. Nak tahu lebih lanjut lagi saya sangat mengalu-alukan untuk baca buku ni. Saya baru sentuh bab 1 je tau. Ada 14 lagi bab. Seriously buku ni walaupun ringkas (disebabkan ringkasan daripada kajian2 yang dilakukan), tapi tersangatlah padat dengan ilmu2 mengenai ISIS. Boleh hadam nanti.

Maka, secara kesimpulannya, ISIS bukanlah satu perkara yang boleh dibuat main. Nak2 bila ia melibatkan akidah kita. Jangan cakap ISIS hanya berlaku di negara arab je, Malaysia pun ada yang terlibat sekali, lebih2 lagi daripada golongan pemuda yang mungkin agak lemah imannya. Semoga kita semua dijauhkan daripada terlibat dengan kumpulan ISIS ni. Dan terima kasih kerana sudi membaca review saya yang tersangatlah ringkas ni. Kalau nak tahu lebih mendalam, baca dan kajilah nanti. Semoga Allah menambahkan lagi kefahaman kita dalam agamaNya. Dan moga Allah redha !


#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa