Review buku 'Kuasa Kepimpinan Ilahiah'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review buku 'Kuasa Kepimpinan Ilahiah'
Oleh : Muhammad Hasan Al-Basri'


____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah. Selesai membaca buku sejarah yang menyentuh mengenai beberapa orang Nabi & Rasul berserta dengan cara kepimpinan mereka yang bersifat kepada ketuhanan. Terdapat 4 bab semuanya dalam buku ni & apa yang pasti, setiap bab tersebut banyak dihuraikan isi2 penting oleh penulis. Selain berfokuskan kepada 5 orang Rasul Ulul 'Azmi, buku ni juga turut menyentuh atau menyelitkan beberapa kisah para Nabi & Rasul selain 5 orang Rasul Ulul 'Azmi tersebut

Antara perkara menarik yang saya dapat kongsikan menerusi buku ni ialah :

📝 Menurut Wawan Susetya dalam bukunya Cermin Hati, terdapat 3 peringkat inti kesabaran yang digali dalam Al-Quran iaitu :

a) Sabar dalam menghadapi musibah seperti sabarnya Nabi Ayub
b) Sabar dalam menolak maksiat seperti sabarnya Nabi Yusuf
c) Sabar dalam mentaati perintah Allah sebagaimana sabarnya Nabi Ismail

📝 Menurut Wawan Susetya dalam Kitab Ketenteraman Emha Ainun Nadjib, para utusan Allah terangkum dalam perspektif lima orang Ulul 'Azmi iaitu :

a) NABI NUH : SIMBOL ANAK KECIL. Baginda berkeperibadian seperti anak kecil yang suka mengadu kepada Tuhannya akan perihal kedegilan kaumnya.


b) NABI IBRAHIM : SIMBOL REMAJA. Baginda ibarat seorang remaja yang sentiasa mencari jati diri (dengan maksud mencari Tuhannya) & menemui hakikat hidup yang sejati.


c) NABI MUSA : SIMBOL PEMUDA PERKASA. Baginda mempunyai keberanian untuk melawan Firaun & bala tenteranya yang besar. Selain tu, sifat baginda yang perkasa ni juga boleh dibuktikan apabila beliau menumbuk seseorang lalu menyebabkan orang itu mati (ada sebabnya, bukan saja2 )


d) NABI ISA : SIMBOL ORANG DEWASA YANG MATANG. Dari segi keperibadian baginda, amalan sehari-harinya telah mencerminkan kasih sayang baginda yang mendalam terhadap kaumnya.


e) NABI MUHAMMAD SAW : PENYEMPURNA ULUL 'AZMI  Baginda menjadi penyempurna keperibadian secara menyeluruh daripada semua 'pengkhususan' watak para Rasul & Nabi Allah termasuklah 5 orang Ulul 'Azmi.

📝 Menurut Syeikh Ibn Atho'illah Asy-Syakandary dalam kitabnya Al-Hikam, terdapat 3 kehormatan atau kemuliaan hamba2Nya yang selalu berzikir iaitu:

a) Allah menjadikannya sentiasa berzikir kepadaNya
b) Allah menjadikannya terkenal dengan zikir2Nya
c) Allah menjadikannya terkenal di sisi Allah

Hanya dengan berzikir tu je Allah dah memuliakan kita. Persoalannya, beramalkah kita dengan perkara yang senang nak buat tapi payah nak laksanakan ni?  Tepuk dada tanyalah iman sendiri.

📝 Menurut Al-Qusyairi dalam Kitab Risalah Qusyairiyah, terdapat 3 kategori keadilan iaitu :

a) Berlaku adil antara diri sebagai hamba dengan TuhanNya iaitu mengutamakan hak Allah lebih daripada hak & kepentingannya.
b) Berlaku adil kepada diri sendiri iaitu menahan diri daripada melakukan sesuatu yang merosakkan diri sendiri.
c) Berlaku adil sesama makhluk Tuhan iaitu memberi nasihat & tidak khianat dalam sesuatu perkara.

📝 Menurut Wawan Susetya dalam bukunya Cermin Hati, tiga dosa pertama yang dilakukan oleh makhluk ialah :

a) Dosa sombong atau takbur yang dilakukan oleh iblis ketika menolak perintah Allah supaya bersujud kepada Nabi Adam.
b) Dosa tamak Nabi Adam & isterinya yang telah mendekati pohon yang dilarang oleh Allah di Syurga.
c) Dosa iri hati & hasad dengki Qabil yang sanggup membunuh saudaranya sendiri iaitu Habil.

Dan pelbagai lagi perkara menarik yang terdapat dalam buku ni seperti kisah2 kebijaksanaan kepimpinan Nabi Sulaiman, Nabi Yaakub, Nabi Yusuf & Nabi Yunus. Dan of course kisah2 daripada 4 orang Khulafa' Ar-Rasyidin & 4 orang wanita termulia yang dijanjikan syurga iaitu Saidatina Khadijah, Maryam, Asiah & Fatimah Az-Zahra. Nak tahu dengan lebih lanjut boleh la try baca nanti ya

Maka secara kesimpulannya, buku ni agak bagus untuk dibaca lebih2 lagi kepada para pemimpin. Seperti apa yang ditulis dibelakang buku : "Buku ini untuk para pemimpin, daripada contoh sebaik-baik pemimpin." Seriously, banyak sangat iktibar yang boleh kita ambil daripada huraian2 sejarah dalam buku ni terutamanya daripada sudut kepimpinan. Banyak benda yang boleh di'take note'kan dari apa yang terkandung dalam buku ni.

Akhir kata, terima kasih diucapkan kepada penulis buku  Btw, buku ni actually buku terjemahan daripada bahasa Indonesia tau  Wallahu a'lam, moga Allah redha !

#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa