Review buku 'Menerokai Kegemilangan Saintis Islam'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review buku 'Menerokai Kegemilangan Saintis Islam'
Oleh : Dr. Yazid Abdul Manap


____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah. Selesai membaca buku bergenre yang mungkin agak lari sikit dari bidang yang saya ambil. Tapi lari2 pun still ada berkait jugak  Buku yang bagi saya sangat best untuk dibaca, sangat banyak ilmu di dalamnya  Terbaik, serius tak tipu. Actually ni buku abang, memandangkan dia pun minat membaca, jadi saja2 lah try belek buku milik dia  Tapi buku milik abang semuanya jenis yang tebal2, lebih 600 muka surat. Dia memang tak main la buku2 nipis yang muka suratnya kurang dari 600 tu  Akibatnya, adik kesayangan dia yang sorang ni jadi merangkak-rangkak la nak try baca buku2 tebal dia  Doakanlah. Btw buku dia yang ni je tak sampai 600 muka surat. Buku ni hampir2 nak masuk kepada 300 muka surat, so Alhamdulillah dapatlah hadam dengan baiknya

Ok, sambung. Buku Menerokai Kegemilangan Saintis Islam ni memang terbaik  Menghuraikan serba sedikit mengenai saintis2 tak kira la Islam atau Barat. Kita yang tak berapa nak minat sains bila baca je zupp ampunn #deep sangat. Sains yang tak pernah berpisah dengan Islam, Al-Quran & Hadis - sangat berkait rapat antara satu sama lain. Takrifan 'Sains' pada hari ni hanyalah merupakan satu pengetahuan yang teratur, boleh diuji & dibuktikan kebenarannya. Walhal kalau mengikut Islam, perkataan 'Sains' sendiri telah merujuk kepada ilmu secara keseluruhan. Banyak jugak ayat2 Al-Quran yang dimasukkan dalam buku ni. Alhamdulillah, bertambah lagi ilmu dalam mentadabbur ayat2 suciNya  Maka, antara perkara menarik yang terdapat dalam buku ni ialah :

1) Sains para Nabi. Ya, dalam buku ni ada dihuraikan mengenai sains Nabi Adam, Nabi Syith, Nabi Idris, Nabi Nuh, Nabi Hud, Nabi Salleh, Nabi Ibrahim, Nabi Daud, Nabi Musa, Nabi Sulaiman, Nabi Isa & Nabi Muhammad. Detail setiap Nabi dihuraikan  Dan of course Nabi Adam merupakan pelopor & perintis kepada kewujudan sains & teknologi sehingga ke hari ini. Nabi Muhammad pula merupakan Nabi terakhir yang pastinya mendapat pengetahuan lebih mengenai sains iaitu melalui Al-Quran - mukjizat agung baginda & melalui peristiwa Israk Mikraj.

2) Sains merupakan salah satu pelaburan amal soleh. Ya, kalaulah tak ada saintis terutamanya saintis Islam yang berusaha menyumbangkan idea kepada seluruh umat manusia, nescaya kita memang takkan dapat kecapi nikmat perkembangan sains & teknologi pada hari ni. Nak2 yang berkaitan dengan ilmu astronomi. Contoh? Arah kiblat solat, solat 5 waktu, puasa bulan Ramadan, ibadat haji & sebagainya. Bayangkan kalau tak ada ilmu sains astronomi ni untuk menentukan setiap perkiraan dalam contoh yang disebutkan, agak2 akan sempurna ke amalan2 kita?

3) Ciri2 Saintis. Ok yang ni ada dihuraikan dalam Bab 5. Bab yang sangat2 lah terbaik  Antara ciri2 Saintis yang perlu ada ialah KETEKUNAN. Ok bayangkan, Thomas Edison dah berusaha hampir 10,000 kali untuk cipta lampu berfilamen. 10,000 kali bukan angka yang kecik ya kawan2. Kalau lah Thomas Edison berhenti separuh jalan, confirm sekarang kita masih menggunakan lilin untuk menerangi kegelapan malam.

Then, MEMBACA. Para Saintis ni memang rajin membaca. Sedangkan wahyu pertama yang Allah turunkan pada baginda pun adalah membaca. Kenapa kita malas nak amalkan budaya membaca ni? Para Saintis berjaya disebabkan mereka suka membaca. Kita tak nak ke berjaya jugak macam diorang? Haa, jadi jomlah kita sama2 memulakan langkah kita untuk suka membaca. Masih tak terlambat lagi. Lepas dah membaca, kita teruskan dengan menulis pulak. Sebab dengan penulisanlah kita dapat menyebarkan ilmu dari satu generasi ke satu generasi. Kita ikat ilmu dengan menulis.

4) Rahsia pemakanan Saintis Islam. Yang ni ada dihuraikan dalam Bab 10. Pun sangatlah terbaik  Detail dia bagi untuk setiap makanan Sunnah baginda Rasulullah SAW. Tertarik dengan part amalan & adab ketika makan - makan sikit garam sebelum makan sebabnya garam ni mempunyai dua unsur kimia iaitu sodium & klorida. Klorida diperlukan untuk membuat asid hidroklorik bagi proses penghadaman dalam perut. Jadi, kalau kita makan sedikit garam sebelum makan, ia dapat membekalkan asid hidroklorik yang mencukupi dalam perut sebelum makanan baru masuk dalam perut. Baru tahu jugak, kan?

5) Rahsia solat dari sudut sains. Pergh yang ni memang pergh la terbaik sangat  Banyak fakta mengenai solat yang kita tak tahu. Ada sebab kenapa waktu solat berlaku pada setiap waktu - Subuh, Zohor, Asar, Maghrib & Isyak. Lepastu ada sebab kenapa Allah suruh kita solat malam & galakkan kita solat berjemaah. Ya, semuanya bukan semata-mata perintah Allah, tapi ada kaitannya dengan ilmu sains sendiri. Serius baru tahu. Huhu ~

Dan banyak lagi fakta2 menarik yang dikemukakan dalam buku ni. Boleh try baca nanti terutamanya kepada mereka2 yang mengambil bidang sains. Sesuai sangat & In shaa Allah boleh memberi motivasi untuk meneruskan pembelajaran berkaitan sains (yang dianggap susah oleh sesetengah pihak - ok, termasuk saya ) Akhir kata, bersyukurlah & berbanggalah bagi mereka yang belajar sains & pada masa yang sama belajar agama. Tabik springss  Jutaan terima kasih di atas penulisan buku yang sangat2 berilmiah ini. Banyak ilmu baru yang boleh didapati menerusi pembacaan buku2 seperti ini & of course sangat2 lah boleh diaplikasikan tak kira kita berada di bidang mana sekalipun.

Alhamdulillah. Moga Allah redha !


#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa