Review buku 'Yahudi, Kristian, Hindu, Dan Buddha Berasal Daripada Islam?'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review buku 'Yahudi, Kristian, Hindu, Dan Buddha Berasal Daripada Islam?'
 Oleh : Ahmad Iqram Mohamad Noor 


____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah. Selesai menghadam buku yang bergenre agak berat berkaitan agama2 yang ada di dunia ni. Saya mendapat makluman bahawa proses untuk menulis buku ni bukan hanya setahun, tetapi memakan masa lebih dari setahun & barangkali lebih dari 2 tahun kot. Semuanya demi memastikanfakta dan sumbernya autentik, tepat dan adil. Walaupun begitu, masih ada lagi kontroversi2 mengenai kebenaran fakta yang diungkapkan dalam buku ni. Biasalah, bila menulis berkaitan dengan perbandingan agama ni, mesti akan ada yang tak berpuas hati

Baiklah. Tak nak cerita panjang pasal tu. Saya nak bawak anda untuk sama2 reflect diri masing2. Kita semua jarang kan nak memikirkan dengan lebih mendalam mengenai soal agama secara kritikal. Kita just fikir yang bila kita dah berada dalam agama Islam, maka tak perlu lagi nak fikir macam mana agama2 lain boleh wujud. Then, timbullah perasaan tak berapa nak minat untuk tahu dengan lebih mendalam mengenai sejarah agama2 lain ni tak kira la macam mana ia muncul, bila muncul, kawasan mana mula2 muncul, apa sebab berlaku banyaknya agama & sebagainya. So, bila banyak berlakunya konflik & salah faham mengenai agama2 ni, takkan kita nak duduk diam saja kan?

Baiklah. Saya rumuskan terus buku ni (mungkin dengan beberapa persoalan lah. Saja nak bagi kalian kritis sekali ) Actually isi2 dalam setiap bab buku ni memang agak berat kalau nak review satu2. Jadi, boleh try baca nanti untuk dapatkan jawapan & supaya lebih mudah sampai  Ok, first, pernah terfikir tak macam mana Islam yang dibawa oleh para nabi & rasul pada zaman dulu telah menyebabkan pada zaman hari ini munculnya berpuluh-puluh agama yang baru? Yes, semuanya berpunca daripada penyelewangan ajaran tauhid yang disebabkan oleh tangan2 manusia. Pandai2 je nak tokok tambah termasuklah dalam perkara bida’ah & khurafat dalam agama.

Second, hanya satu je agama dari langit. Ok, kalau nak diikutkan, isu ni memang agak berat untuk diterima lebih2 lagi bagi mereka yang tak berapa nak mempunyai bacaan kritikal. Mungkin selama ni kita faham bahawa agama samawi tu ada 3 : Islam, Yahudi & Kristian. Hujahnya, dalam Al-Quran sendiri Allah telah gelarkan mereka sebagai Ahli Kitab. Tetapi menurut penulis, hanya satu je agama yang diturunkan dari langit iaitu Islam. Maka persoalan saya, benarkah apa yang dikatakan oleh penulis? Takkanlah pendapat penulis bercanggah dengan naratif yang telah dinyatakan di dalam Al-Quran? Ok, yang ni kena baca & kaji banyak2

Third, bila agama Islam ni bermula? Ok, kebanyakannya ramai yang akan menjawab bahawa agama Islam ni bermula pada zaman Nabi Muhammad SAW. Persoalannya, sure ke agama Islam bermula dari zaman baginda? Kalau macam tu, nabi2 & rasul2 yang lain sebelum baginda menganut agama apa? Bukan ke agama Islam teras utama pengajarannya adalah pengajaran Tauhid iaitu mengesakan Allah? Dan bukan ke memang pengajaran Tauhid menjadi teras utama pengajaran nabi2 & rasul2 sebelum diutusnya baginda Rasulullah SAW?

Next, adalah menjadi satu kesilapan besar sekiranya kita mengatakan bahawa Nabi Musa membawa agama Yahudi & Nabi Isa membawa agama Kristian seperti mana yang terdapat dalam buku2 sejarah & teologi yang lain. Jadi, hati2 ketika mengungkapkan hujah ni. Nabi Musa & Nabi Isa kedua-duanya membawa agama Islam. Ya, sebenarnya agama Islam ni berasal semenjak Nabi Adam lagi. Cuma nama 'Islam' tu masih lagi tak digunakan pada zaman nabi2 & rasul dahulu. Nama 'Islam' hanya diperkenalkan semasa zaman baginda Rasulullah SAW. Tapi walau apapun, ajaran yang dibawakan oleh setiap para utusan nabi & rasul adalah sama iaitu mengesakan Allah.

Dan banyak lagi persoalan2 yang menarik ditimbulkan oleh penulis dalam buku ni. Contohnya seperti kenapa penulis memulakan dengan agama Hindu? Siapa nabi atau rasul yang diutuskan pada zaman tu? Adakah setiap zaman diutuskan nabi & rasul? Ya, sememangnya memang banyak fakta2 baru bagi mereka yang belum terdedah kepada ilmu kajian agama atau perbandingan agama ni (macam saya, ok saya mengaku sungguh ni ) Dan tak terlalu keterlaluan sekiranya dikatakan bahawa setiap zaman adanya diutuskan nabi & rasul tu dengan nama2 yang mungkin kedengaran tak berapa nak Islamik sangat seperti Socrates, Kung Fu Tze & Zharastustra. Tapi walau apapun, hakikat kebenaran bukan terletak pada nama

Maka, secara kesimpulannya, kalau nak tahu dengan lebih lanjut lagi mengenai agama2 yang ada dalam buku ni, silalah baca. Selain agama Yahudi, Kristian, Hindu, & Buddha, ada jugak agama2 lain yang dibahaskan dalam buku ni seperti agama Zoroaster, Sabean, Sikh, Baha'i, Shinto, Korea & lain2 lagi. Berusahalah untuk discover lagi supaya banyak ilmu yang kita dapat tahu mengenai agama2 yang ada di dunia ini.

Akhir kata, maaf salah silap dalam me'review'. Dan terima kasih diucapkan kepada penulis atas penulisan buku berilmiah ini. Yang baik kita ambil, yang sebaliknya kita buang jauh2 ok  Moga Allah redha !

#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa