Review buku 'Hadiah Buat Sahabat : Dua Wajah Dua Minda'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review buku 'Hadiah Buat Sahabat : Dua Wajah Dua Minda'
Oleh : Darma Mohamed & Muhd Kamil Ibrahim


____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah. Selesai membaca sebuah buku berkenaan persoalan yang mendalam tentang erti kehidupan sebenar kita sebagai manusia. Tampak seperti bacaan ringan, walhal pada hakikatnya buku ni merupakan bacaan yang agak berat.

Hadiah Buat Sahabat : Dua Wajah Dua Minda, bermakna dua orang penulis dengan dua pemikiran masing2 apabila mengolah karya dalam buku ni di setiap bab. Dua2 penulis pada hakikatnya mereka bersatu minda dalam membina naskhah yang auranya memang luar biasa

Dalam buku ni, selain penulis banyak mengutarakan persoalan yang mendalam mengenai erti kehidupan sebenar kita sebagai manusia, penulis jugak banyak menyentuh mengenai usia kita terutamanya kisah silam & masa berbaki. Kita mungkin menyesali akan masa silam kita, tapi kita lupa, kita boleh memperbaikinya pada masa yang berbaki tersebut.

Selain tu, penulis juga banyak menyentuh mengenai ayat2 Al-Quran berkaitan seperti nikmat yang Allah berikan kepada kita, semata-mata untuk peringatan kepada diri kita sendiri. Ibarat seorang sahabat menasihati sahabatnya yang lain, macam tu lah niat kedua-dua penulis buku ni.

Sebab tu tajuk buku ni : Hadiah Buat Sahabat. Ibaratnya kedua-dua penulis menganggap semua pembaca seperti sahabat mereka. Dan disebabkan tu, mereka memperingatkan kepada pembaca mengenai tujuan hidup manusia & betapa hebatnya Allah dalam mengatur hidup kita semua.

Allahu. Banyak sangat ayat2 yang menyentap hati saya lebih2 lagi apabila diperingatkan mengenai kematian yang bila2 masa je akan tiba  Walaupun menggunakan bahasa sastera & kiasan yang agak tinggi, tetapi andai betul2 kita menggunakan mata hati ketika membacanya, kita akan mudah faham tentang maksud yang disampaikan oleh kedua-dua penulis.

HADIAH BUAT SAHABAT, saya nak hadiahkan satu ayat that I get through this motivational book :

"Kelemahan kita bukan daripada sebab kejahilan, tetapi kerana menutupi ilmu dengan kejahilan tersebut. Kita cukup benci andai kita salah dalam perkataan, tetapi kita tidak pernah peduli andai kita salah dalam perbuatan." (Imam Nawawi)

Ayuh sahabat2, kita renungkan kata2 Imam Nawawi ni. Sebelum mengakhiri, terima kasih di atas penulisan buku ini. Moga Allah redha !


#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa