Review novel 'Tab Tee Laa'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review novel 'Tab Tee Laa'
Oleh : Dr. Farhan Hadi & Fatimah Syarha


____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah. Selesai membaca sebuah lagi novel daripada team #SebarkanBahagia. Dapat dah gambaran tentang cara penulisan Ustazah Fatimah Syarha & suami beliau. Pasti akan diselitkan dengan elemen2 tazkirah dalam novel mereka.

Baiklah, novel Tab Tee Laa ni actually diambil daripada kisah inspirasi Nabi Yusuf AS di mana watak utama dalam novel ni mempunyai wajah yang agak lawa & disebabkan wajah beliau ni, beliau terpaksa berhadapan dengan pelbagai dugaan & fitnah terutamanya daripada perempuan2 yang berada di sekelilingnya.

Selain tu, novel ni juga turut menyelitkan mengenai kisah Aisyah RA, isteri baginda Rasulullah SAW yang telah difitnah & kaitannya dengan perasaan Rahmat (watak utama novel) yang turut difitnah jugak. Btw, novel ni adalah merupakan gabungan fiksyen + non-fiksyen, so siapa yang dah biasa baca novel yang fully fiction tu mungkin akan merasa agak sedikit terganggu la nak menghadap novel ni.

Tapi kalau saya, saya ok je sebab bagus jugak bila novel macam ni tak terus kepada penceritaan yang akan membuatkan pembaca berangan-angan, gitu. Dan saya juga suka dengan konsep Tab Tee Laa yang dibawakan dalam novel ni. Haa mesti semua tertanya-tanya kan apa la maksud Tab Tee Laa ni

Tab Tee Laa - bermaksud ibadah sepenuh hati. Berdasarkan Surah Muzammil ayat 8. First2 baca tajuk memang tertanya-tanya apa benda tah Tab Tee Laa tu. Lepastu dah bukak isi dalam baru tahu  Btw, daebak sangat konsep ni. Segala dugaan & cabaran yang dihadapi Rahmat diadun menuju Tab Tee Laa. So, dengan adanya Tab Tee Laa ni, semuanya akan jadi mudah walaupun pelbagai ujian melanda.

Then, dalam novel ni jugak, antaranya yang ditekankan adalah mengenai solat. Tak kira la solat wajib ke, malam ke.. Tapi nak katanya novel ni akan membawa pembaca merasakan perlunya 'ruang privasi' dengan Allah untuk setiap keputusan yang nak dibuat  In shaa Allah semuanya akan dipermudahkan olehNya.

So, sama2 lah kita berusaha menuju ke arah Tab Tee Laa. Moga setiap urusan kehidupan kita dapat dihayati dengan sebaiknya menerusi Tab Tee Laa iaitu ibadah sepenuh hati. Fastabiqul Khairat ! Btw terima kasih diucapakan kepada Ustazah Fatimah Syarha & suami atas novel yang banyak memberikan ibrah ni. Jemput baca semua  Moga Allah redha !


#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa