Review novel 'Berlumba Dengan Ayam'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review novel 'Berlumba Dengan Ayam'
Oleh : Dr. Farhan Hadi & Fatimah Syarha


____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah. Selesai membaca sebuah novel Islamik & motivasi daripada team Sebarkan Bahagia. Ok, ni memang first time ni menghadap hasil2 karya penulisan dari team Ustazah Fatimah Syarha. Ok baik. Berlumba Dengan Ayam. First2 dengar tajuk, apa kaitan?

Ok, maksud berlumba dengan ayam dekat sini ialah, kita berlumba dengan ayam untuk bangun subuh. Ayam kan selalu berkokok waktu pagi & berzikir. Dan ayam selalu mendahului kita yang khalifah ni. So, kita selalu je kalah dengan ayam dalam bab2 berlumba bangun waktu subuh. Haa #deep sangat.

Baik. Actually novel ni menceritakan mengenai kisah seorang pemuda bernama Amru yang liat sangat nak bangun subuh. Jenuh la maknya dok kejutkan dia bangun tiap hari. Tapi tiap hari tu la subuhnya gajah  Bukan setakat subuh gajah je, subuh dinasour pun boleh. Lewat dia tu memang tak boleh nak dibawak bincang

Kadang tu sampai pukul 7 pagi lebih baru bangun solat. Sebab maknya tiap hari jemaah subuh dekat surau, so peluang nak kejutkan balik beliau ni setelah beliau ketiduran semula setelah dikejutkan sangatlah tipis. Jenuh maknya nasihatkan itu ini, but still beliau buat dek je ~

Ok baik, kalau nak tahu dengan lebih lanjut mengenai cerita si Amru ni, boleh la baca nanti. Jalan cerita dia agak ok la. Sesuai je untuk semua lapisan pembaca. Cuma mungkin saya ni jenis yang minat dengan cerita2 thriller kot, so saya just enjoy part2 yang betul2 deep je huhu  Yang had lain tu biasa2 je. Tapi memang sesuai untuk bacaan ringan & santai.

Orait, so, melalui novel ni, ada beberapa point penting yang telah berjaya membuatkan saya terasa #deep nya tu sampai ke ulu hati. Nak2 saya ni bukan jenis yang morning person sangat pun. Night person tu ya  Then, saya nak sentuh satu isi je dalam buku ni. Yang lain boleh discover sendiri.

Baik, saya keluarkan satu hadis baginda SAW daripada buku ni mengenai solat orang2 munafik :

Para sahabat berpandukan hadis baginda SAW : "Solat paling berat bagi orang2 munafik adalah solat Isyak' & Subuh. Padahal seandainya mereka mengetahui pahala pada kedua solat tersebut, tentu mereka akan mendatanginya walaupun dalam keadaan merangkak." [Riwayat Ahmad]

Pada zaman baginda SAW dulu, ketika turunnya ayat2 munafik, para sahabat semua takut. Allah tak nyatakan dalam Al-Quran siapakah orangnya. Tapi Allah just nyatakan ciri2nya. Dan yang paling disyaki adalah mereka yang tak turut serta berjemaah dalam solat Isyak' dan Subuh.

Tak mungkin iman yang berpura-pura mampu membawa langkah kaki puak munafik ke masjid pada waktu pagi. Dan saat tu, pertarungan sengit antara iman & nafsu berlaku. Syaitan & malaikat semuanya saling mengajak. Hanya iman yang betul2 menancap dekat hati je mampu menepis godaan syaitan tu.

So, persoalannya, kita macam mana? Selamat tak daripada ciri2 munafik tu? Ada usaha tak untuk bangun awal pagi & solat subuh di masjid? Macam hadis tu kata, kalau la kita ni tahu akan besarnya pahala solat subuh berjemaah tu, mesti nak datang solat kat masjid walaupun dalam keadaan merangkak. Tepuk dada tanyalah iman masing2.

Btw, kita pun tak boleh la nak melabel sesiapa yang tak pergi ke masjid tu sebagai munafik sebab tu semua rahsia Allah. Mungkin dia ada halangan tersendiri. Tapi diri kita ni haa.. macam mana dah? Ada halangan yang betul2 menghalang kita ke dari menunaikan solat subuh pada waktunya?

So, sama2 lah kita muhasabah diri masing2 macam mana la solat subuh kita. Kalau rasa tak ok, masih sempat lagi nak di'ok'kan. Sama2 lah kita usaha ya lebih2 lagi solat subuh secara berjemaah di masjid. Tak semua orang mampu buat. Dan sangat beruntung orang yang buat. Jangan sampai Allah melabel kita sebagai orang2 munafik huhu

Btw, terima kasih di atas penulisan yang penuh motivasi ni. Alhamdulillah, sejujurnya memang ada perubahan pada diri saya dalam bab2 solat subuh lepas dah baca novel ni. Doakan saya istiqamah ya  Moga Allah redha !

#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa