Review novel 'Anding Ayangan'

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t

Ringkasan review novel 'Anding Ayangan'
Oleh : Ramlee Awang Murshid

____________________________________________________________________________________

Alhamdulillah, novel ke-27 done baca akhirnya ! Seperti biasa, novel2 Ramlee Awang Mursyid tak pernah mengecewakan. Anding Ayangan - bukan nama orang yang pasti. Hanyalah sebuah daerah dalam satu negara (Anding = daerah, Ayangan = negara) Novel kali ni gayanya seperti Laksamana Sunan.

Menggunakan gaya 'bahasa klasik'. Nasib baik dah pandai sikit nak hadam bahasa2 ni melalui novel2 Laksamana Sunan, kalau tak.. jenuh  Ni pon nak masuk balik ke 'alam klasik' dah rasa lain macam sebab dah lama kan jarak bacaan novel2 Laksamana Sunan dengan Anding Ayangan yang satu ni huhu  Btw memang seronok teroka bahasa2 lama dulu  Boleh try.

Ok, berbalik pada tajuk asal. Anding Ayangan hanyalah sebuah dongeng yang diceritakan oleh Nyian, orang hanyut yang ditemui di Sungai Papar, Sabah. Setelah diselamatkan & dijadikan anak angkat oleh seorang nelayan di situ, maka Nyian pon tinggallah bersama orang tersebut & menjadi nelayan, juga menggantikan ayah angkatnya yang semakin tua.

10 tahun kemudian, Nyian galak bercerita mengenai dongeng2 beliau kepada 2 orang teman setianya - Damit & Buntak. Makin lama makin best cerita tu. Kita yang baca ni pun terikut-ikut jugak bestnya dongeng tu. Hebat tuan RAM buat cerita, seolah dongeng tu kepunyaan beliau yang disandarkan melalui Nyian dalam senaskah buku

Siapa sangka, dongeng yang selalu diceritakan Nyian jadi hidup, tapi hidup di sebuah dunia yang terhijab dengan dunia nyata. Macam2 terjadi - peperangan + kepercayaan + kekeluargaan + pengkhianatan + percintaan. Dan di antara part yang paling tertarik ialah :

1) Al-Quran. Ya, kehebatan Al-Quran tu sendiri. Macam mana Al-Quran boleh membuatkan seseorang tu tertarik dengan agama Islam dengan hanya mendengar bacaan & melihat mushaf sahaja. Walhal kalau nak diikutkan, tak pernah walau sezarah pun ada rasa 'Islam' di dalam dada seseorang tu. Hidayah Allah siapa boleh halang kan.. Boleh discover sendiri kisah disebalik Al-Quran dalam novel ni

2) Munafik. Ya, pasti ada golongan Munafik dalam masyarakat Islam. Tidak kira pada zaman dulu bahkan sekarang pun ada (jangan main2 dengan golongan macam ni ) Padahal pada zaman baginda pun wujudnya golongan2 ni. Neraka yang paling bawah telah diletakkan khas untuk golongan munafik tau, walhal yang kafir pun atas mereka. Betapa nak katanya golongan2 ni cukup bahaya. Mereka inilah yang menjadi gunting dalam lipatan, api dalam sekam. Sangat baik di depan tetapi menusuk di belakang. Boleh discover watak2 munafik dalam novel ni.

Btw novel ni baru episod pertama, lepas ni memang akan jadi seperti pungguk rindukan bulan la~ nak kena tunggu next episod novel  Banyak sangat persoalan2 yang bermain di minda ni. Dari watak Nyian sendiri sampai la ke Dato' Johar tu. Siapa sebenarnya diorang2 ni ? Apa kaitan dengan dongeng Anding Ayangan ? Bijak sangat kan tuan RAM tinggalkan persoalan2 untuk digarapkan dalam next novel

Ok, kita tunggu & lihat nanti, apakah persoalan2 yang bermain dalam minda saya ni akan terjawab dalam next novel? Will wait and see. Jutaan terima kasih diucapkan kepada tuan RAM atas novel yang sangat membuka minda ini  Moga Allah redha !

p/s : Maaf noh asyik baca novel je  Sengaja nak habiskan bacaan para novel dulu yang tak dibaca lagi. Dah settle kita baca buku ilmiah pulak. Rugi cuti sem tak diisi dengan bacaan ~ Buku & Al-Quran ~

#MisiMemartabatkanWahyuPertama

Disalin Daripada Album FB : RINGKASAN REVIEW BUKU

#LukisanPenulisan#
#SetitisDaripadaSelautan#
____________________________________________________________________________________


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HiDuP tAk SeMuDaH dEnGaN kAtA-KaTa